Kaarinan-Piikkiön Reservilaiset ry:n 50-vuotisjuhla

Kaarinan-Piikkiön Reserviläiset ry:n 50-vuotisjuhlia vietettiin 25.4. Kavalton tilalla Tuurunlinnassa Piikkiössä. Tilaisuuden arvovaltaisina puhujina kuultiin Kaarinan kaupunginjohtajaa Harri Virtaa, Varsinais-Suomen reserviläispiirin toiminnanjohtajaa Erkki Lehmusta, Varsinais-Suomen reserviläispiirin puheenjohtajaa Simo Saarikalliota, Piikkiön-Kaarinan Reservinupseerien puheenjohtajaa Osmo Eerolaa ja Antti Honkasaarta. Puolustusvoimien tervehdyksen tilaisuuteen toi Varsinais-Suomen aluetoimiston päällikkö komentaja Sami Iso-Lauri. Myös Reserviläisliitto lähetti tilaisuuteen onnittelut. Yhdistyksen pitkäaikainen entinen puheenjohtaja Niilo Raunio kertasi yhdistyksen historiaa. Tilaisuutta isännöi puheenjohtaja Pauli Hyytiäinen.

Puhujat korostivat reserviläistoiminnan tärkeyttä, varsinkin nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa. Lisäksi he toivat esiin reserviläistoiminnan yhteiskunnallista merkitystä yleisten selviytymistaitojen opettajana sekä liikunnallisen aktiivisuuden lisääjänä. Tällä hetkellä yleinen mielipide aktiivista maanpuolustusta ja reserviläistoimintaa kohtaan on hyvä, toisin kuin 50 vuotta sitten silloisen Kaarinan-Piikkiön Reservinaliupseerien yhdistyksen alkutaipaleilla, jolloin tämän kaltaista toimintaa pidettiin sopimattomana ja tarpeettomana.

Aktiivinen yhdistystoiminta onkin tuottanut tulosta ja menestystä, kuten Niilo Raunio kertoi yhdistyksen historiikkia läpi käyneessä puheessaan.  Yhdistys on menestynyt erinäisissä urheilu- ja reserviläiskilpailuissa menestyksekkäästi vuosien varrella. Yhdistys on ollut myös perustamassa Piikkiöön ampumarataa 80-luvulla yhdessä Piikkiön metsästysseuran kanssa. Tänä päivänä rata onkin erittäin tärkeä harjoitusalue sekä metsästäjille, kilpa-ampujille että reserviläisille. Lisäksi moni yhdistyksen jäsen on tänäkin päivänä aktiivinen maanpuolustusyhdistyksen ja maakuntajoukkojen toimija. Yhdistyksen puheenjohtajan Pauli Hyytiäisen johdolla yhdistys palkitsikin aktiivisia jäseniään. V-S piirin kultaisen ansiomitalin sai Teppo Järvelä. Lisäksi jaettiin kolme hopeista ja neljä pronssista ansiomitalia. Kunniapuheenjohtajaksi kutsuttiin Niilo Raunio. Paikallinen sotaveteraaniyhdistys ja sotainvalidiyhdistys saivat lahjashekit.

Yhdistys on ollut edellä aikaansa jo perustamisestaan lähtien ja toiminut yli silloisten kuntarajojen, kuten yhdistyksen nimikin kertoo. Ehkäpä yhdistyksen perustajajäsenet ovatkin uumoilleet tulevia kuntaliitoksia. Vuoden 2015 alusta yhdistykseen liittyi myös Liedon Reserviläiset, jonka myötä Kaarinan-Piikkiön Reserviläisten jäsenmäärä on nyt reilusti yli 200. Mahtaako tämä kertoa jotain tulevista kuntaliitoksista?

Tilaisuudessa palkittiin:

Kultainen ansiomitali